skrzynia

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Pierwsza seryjnie produkowana przekładnia automatyczna do pojazdów użytkowych. Przeznaczona do współpracy z silnikami o mocy 180 KM i momencie 800 Nm. Pomiędzy silnikiem i przekładnią zamontowano sprzęgło cierne służące do tłumienia skrętnych drgań wału silnika. Pozwoliło to na spokojniejszą pracę przekładni i poprawiło komfort przełączeń.

Przekładnia hydrodynamiczna składa się z jednofazowych wirników pompy i turbiny oraz nieruchomej kierownicy według systemu Föttingera. Cechą charakterystyczną tej rodziny przekładni jest zewnętrzny podział mocy silnika w podwójnej przekładni planetarnej umieszczonej za sprzęgłem ciernym.

Przekładnia rozdzielająca moc wyposażona jest w hamulec taśmowy służący do blokowania wirnika pompy podczas pracy w zakresie mechanicznym.

Przekładnie wyjściowe składają się z trzech rzędów planetarnych załączanych hamulcami taśmowymi sterowanymi siłownikami pneumatycznymi. Umożliwia to załączenie biegu „normalnego” i „górskiego”, a także biegu wstecznego.

Przekładnie te stosowano do napędu autobusów, wózków widłowych, małych lokomotyw manewrowych i wagonów motorowych.

przekrójprzekrój
  • L - wieniec kierownicy
  • T - turbina
  • P - pompa
  • a - wał wejściowy
  • b - wał przejściowy
  • c - wał wyjściowy
  • d - hamulec przekładni różnicowej
  • e - hamulec reduktora
  • f -wolne koło
  • g - woda chłodząca
  • h - pompa olejowa pierwotna
  • i - pompa sterująca
  • k - pompa olejowa wtórna
  • l - dźwignia strująca
  • m - zawór magnetyczny załączający zwalniacz
  • n - napęd szybkościomierza
  • o - wlew oleju