skrzynia

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Następczyni przekładni 145 D3, od której rozpoczęła życie nowa rodzina przekładni automatycznych Voith przeznaczonych do współpracy z silnikami szybkoobrotowymi o mocy około 150 KM. Mniejsza i lżejsza od podstawowej serii 200.

Pomiędzy silnikiem i przekładnią zamontowano sprzęgło cierne służące do tłumienia skrętnych drgań wału silnika. Pozwoliło to na spokojniejszą pracę przekładni i poprawiło komfort przełączeń.

Przekładnia hydrodynamiczna składa się z jednofazowych wirników pompy i turbiny oraz nieruchomej kierownicy według systemu Föttingera . Cechą charakterystyczną tej rodziny przekładni jest zewnętrzny podział mocy silnika w przekładni planetarnej umieszczonej za sprzęgłem ciernym.

Przekładnia planetarna poza rozdziałem mocy na części mechaniczną i hydrauliczną umożliwia uzyskanie trzech biegów jazdy do przodu: bieg pierwszy hydromechaniczny i dwa biegi mechaniczne. Dwie przekładnie planetarne umieszczone z tyłu przekładni pełnią rolę rewersu załączanego hydraulicznie.

przekrójprzekrój
  • L - wieniec kierownicy
  • T - turbina
  • P - pompa
  • a - wał wejściowy
  • b - wał przejściowy
  • c - wał wyjściowy
  • d - hamulec przekładni różnicowej
  • e - hamulec reduktora
  • f -wolne koło
  • g - woda chłodząca
  • h - pompa olejowa pierwotna
  • i - pompa sterująca
  • k - pompa olejowa wtórna
  • l - dźwignia strująca
  • m - zawór magnetyczny załączający zwalniacz
  • n - napęd szybkościomierza
  • o - wlew oleju